یادداشتی از عکا-حیفا :تحولات جهان و ظهور بهاءالله

یادداشتی از عکا-حیفا :تحولات جهان و ظهور بهاءالله

کاویان صادق زاده میلانی

ژوئن 2010

این چند روزی را که بدون استحقاق و لیاقت در زیارت اماکن مقدسه بهائی و غرق در عظمت ظهور بهاءالله هستم را به قدر مقدور و ممکن در مقام اعلی و روضه مبارکه صرف کرده ام و امروز عصر نیز به زیارت مقام اعلی و زیارت مقام حضرت عبدالبهاء رفتم و غرق در بحر عرفان و معرفت و بی خبر از جهان و آنچه دراو است هستم. در مورد زوایای روحانی و عرفانی زیارت بعد خواهم نوشت ولی این را عرض کنم که یک دقیقه در روضه مبارکه و مقبرۀ جمال قدم در بهجی از یک عمر بیشتر ارزش دارد و زندگی عمیقتری است. زندگی روزمره هر چقدر با فعالیت علمی و عملی و خدمت بنوع بشر همراه باشد، باز هم پنچ لحظه در قطب روحانی و عرفانی ظهور بهائی که همانا مقام حضرت بهاءالله و زیارتگه اهل بهاء است ژرفتر و پر معناتر و پربارتر از آن است که بوصف آید.

در این مدت که در این خاک مقدس و وادی عشق هستم به مرور آثار حضرت بهاءالله نازل شده پس از کتاب اقدس پرداختم، چون این گروه اثرهای بهاءالله در همین حول و حوش نازل شده است و مطالعه این الواح در این منطقه جذابیت خاص خود را دارد.

حضرت بهاءالله در لوح مقصود بیانی دارند که برای این مقاله انتخاب کرده ام. او می فرماید که:

«منم افتاب بینش و دریای دانش. پژمردگان را تازه نمایم و مردگان را زنده کنم. منم آن روشنایی که راه دیده بنمایم و منم شاهباز دست بی نیاز.پر بستگان را بگشایم و پرواز بیاموزم…» (لوح مقصود 103)

همانگونه که قران به غیر مومن «مرده» خطاب می کند و این نکته را می رساند که زندگانی به مفهوم واقعی حیات روحانی است که فقط در چهارچوب ایمان به آخرین و زنده ترین ممکن است و ادیان منسوخ و سپری شده مشمول یعرج الیه شده و توانایی برخورد و نقد معضلات امروز را ندارند، اینجا نیز حضرت بهاءالله همین مهم را می رسانند. مدعی از همه نوع و همه سنخ زیاد است ولی بقول تولستوی کلید اسرار جهان در دست زندانی عکا است و الباقی مدعیان در طلبش بی خبرانند. زندگی خود من نمونه خوبی است، برای خودم، چون بر نقصانها و کاستی های خود من آگاهترم و واقعیت این است که هر بار که در دریای دانش و معرفت بهاءالله غرقه می شوم بر عدم استحقاق خود و عدم لیاقت خود در تشرف به دین بهائی آگاه می شوم و به فیض محیط الهی اشناتر می شوم.

در ادامه بیان بالا می آورد که:

«حال در اکثر ممالک نور اصلاح مخمود و خاموش و نار فساد ظاهر و مشتعل. دو مملکت عظیمه که هر دو خود را راس تمدن و محیی آن و مقنّن قوانین می شمرند بر حزبی از احزاب که منسوب بحضرت کلیم است قیام نموده اند ان اعتبروا یا اولی البصار اعتساف شان انسان نبوده و نیست.» (مجموعه الواح نازله پس از کتاب اقدس 104)

در این بیان حضرت بهاءالله به نقد مهمی می پردازند. همزمان با این اثر نظرات نژادپرستی ضد سامی و یهودستیز در جهان اندیشه در نمو بود و پوگرامهای گاه و بیگاه در روسیه و دیگر کشورهای اروپایی زمینه را برای یهودی ستیزی غیرانسانی هیتلر و هولوکاست آماده می کردند. این جریان در زمان حضرت بهاءالله در رشد و فعال بود ولی هولوکاست و منظم و سیستماتیک شدن آن به عنوان یک ابزار و نسل کشی در مخیلۀ کسی نمی گنجید و نقدی بر آن موجود نبود. نگارنده از نقدهای مشابه روند یهودی ستیزی در اروپا اگر موجود باشد بی خبرم ولی آشکار است که زندانی عکا که رگ جهان در دست اوست و پزشک فرستاده خداوند که بر آشکار و پنهان ناظر و آگاه است تنها مقام و تنها بینندۀ آگاهی است که بر این مهم از زندان خود در اراضی شام و سوریه اخبار داده است و از بروز آهسته این جرایم غیر انسانی ابراز نگرانی کرده است.

این است دلیل اینکه بهاءالله چهل سال از عمر خود را در زندان قاجار و عثمانی و با موافقت انگلیس و روس گذراند. مسلم است که نقد بهاءالله از غرب صاحبان زر و زور و تزویر را خوش نیاید و از این رو است که بهاءالله چهار دهه را در زندان گذراند و پیروانش قربانی تیغ و شمشیر شدند.

در این مدت برای همگان روشن شده که بهائیان از چه رو بهائی هستند: حقیقت دیگری قادر به توجیه و تشخیص بیماریهای جهان و ارائه درمان نیست.

Advertisements
این نوشته در معرفی دین بهائی ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

Please log in using one of these methods to post your comment:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s