گفتمانهای دیروز و امروز و رهیافتی برای فردا

گفتمانهای دیروز و امروز و رهیافتی برای فردا

کاویان صادق زاده میلانی

 

با سپاس از شهرام عطریان برای نقد و بررسی موزون و پر محتوایی از یادداشت اول من در مورد برآمدن نسل تازۀ جوانان بهائی که واکنشی به حکم سنگین و خارج از عرف حکم زندان فعالان مدنی نوید خانجانی است. لینک نقد اقای عطریان در سایت نگاه از قرار زیر است:

http://www.negah4.info/articles/l-r-10

البته پیش از نقد شهرام عطریان دو نقد دیگر هم از سوی دو جوان برونمرزی به من رسیده بود که هر دو از زاویه های مختلف و تازه ای به نقد مطلب من پرداختند و پیش از آغاز سخن باید از این دو بزرگوار نیز سپاسگزاری کنم و همچنین از نقد خوب آقای عطریان.

لازم است که عرض کنم که با بیشتر نقدهای آقای عطریان موافق هستم و شاید بحث کاملتر من در این بلاگ پست سکولاریزم جوابگو باشد (یا نباشد).

ولی به بهانۀ نقد خوب ایشان این را باید گفت که مخاطب مقالۀ من جامعۀ بهائی نبود و مقالۀ من با توجه به برخی مسائلی نوشته شد که دانسته نیست و به دورۀ فعالیت من در مجموعۀ فعالان حقوق بشر در ایران بر می گردد و به وقایعی که چند سال از آن می گذرد.

از سوی دیگر از این فرصت نیز استفاده کرده و یک آسیب شناسی وبلاگ نویسی و مقاله نویسی جامعۀ بهائی را مطرح می کنم که نوشته های اکثر نویسندگان بهائی در فضای مجازی مخاطبی بیرون از جامعۀ بهائی دارد و اساسا ً مخاطبی درون جامعه بهائی ندارد. دلیل فیلترینگ شدید سایتهای بهائی نیز همین است که مخاطب بیرونی دارد و برای نمونه همین سایت نگاه سر بزنگاه و هر شش هفته یا کمتر فیلتر می شود. لابد کسانی هستند که علاقه ای به اینکه گروهی وبلاگ نویس بهائی برای جامعۀ کلان می نویسند ندارند و نهایت کوشش خود را به کار می برند تا جلوی این تماس و گفت و شنود را بگیرند.

آسیب شناسی مورد نظر من از همین مسالۀ مخاطب سرچشمه می گیرد. از آنجا که جهت حرکت و مقاله های سایت نگاه بسوی جامعۀ بزرگ ایرانی و فارسی زبانان است، شاید کمتر فرصت می شود که جامعۀ بهائی و نویسندگان و اندیشمندان بهائی با یکدیگر وارد گفت و شنود شوند و این کمبود البته در دراز مدت محسوستر خواهد شد و نیاز شاید موازنۀ محتوا و برقراری تعادل در روش و متدی باشد که مخاطب بهائی را نیز شامل شود.

این حرکت به سوی بیرون یک کاستی بزرگ در گفتمان درون جامعۀ بهائی به وجود آورده است و برای نمونه من کمتر دیده ام که محتوای فلسفی، جامعه شناسی یا تاریخی به گونه ای جدی در درون جامعه و توسط نویسندگان پرورده و پخته شود تا هم غنی سازی مباحث نظری صورت گیرد و هم حضور جامعۀ بهائی در فضای فکری حضور مثمر ثمر و غنی تری باشد. برای نمونه در سالهای اخیر چند مقاله تحقیقی نوشته شده در مسائلی که نیاز جامعۀ امروز ایران است داشته ایم؟ حقوق بشر مقوله ای است که نیازمند کار آکادمیک و حرفه ای است. چند کارشناس و تئوریسین حقوق بشر روی این مساله کار کرده اند و این بحث آیا در درون جامعۀ بهائی، بحثی مطرح و غنی است؟ در مسالۀ نسبیت و نسبی گرایی فلسفی آیا فرصتی داشته ایم تا چند کارشناس حرفه ای یا فرهیخته خارج از فرهنگستان بحث لازم را پیش ببرند و آیا این فرصت نیازمند کار نظری و تئوریک از سوی جامعۀ بهائی نیست؟

این هفته بنیاد فرهنگی همزبان دو نشست در حومۀ شهر واشنگتن برگذار می کند. نشست اول در مقولۀ حقوق بشر با حضور دکتر رویا برومند از بنیاد برومند، خانم الیس آورباخ از سازمان عفو بین المللی و دکتر آرام حسامی استاد فلسفه و علوم سیاسی برقرار می شود. نشست دوم با حضور دکتر اسماعیل نوری علا، احمد تقوایی و دکتر ارام حسامی با گردانندگی دکتر مهرداد مشایخی برپا می شود. موضوع این نشست سکولاریزم و زمامداری بازخواست پذیر است. آیا تئوریسینهای بهائی روی سکولاریزم و حدود و مرزهای آن کار کرده اند؟ چند ماه پیش که من برای حضور در پنلی در کنفرانس مریلند و مرکز ایرانشناسی روشن دعوت شده بودم از اثار قلمی نویسندگان بهائی (انگلیسی یا فارسی) مطلبی ارزنده در مسالۀ سکولاریزم ندیدم یا اگر هست من نیافتم و البته محور بحث من روی اثار اخیر نویسندگان فلسفی بود ولی کمبود نقد و بررسی و محک اندیشمندان بهائی روی نظریه های مدرن و پسامدرن سکولاریزم چشمگیر بود.

آیا وقت آن نرسیده است که جامعۀ بهائی نیز ارج و قرب بیشتری به کار نظریه پردازی جدی و حضور در سطوح بالای تئوری بدهد؟

ایام به کام

 

 

این نوشته در نقد تاریخی, هویت ایرانی, حقوق بشر, سکولاریزم و جایگاه عقل و دین ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

